bloggers

Sunday, December 11, 2011

Membela Diri

(gambar hiasan)


assalamualaikum.hari nie sepatutnya nak pergi Sunway lagoon,tapi disebabkan all of my cousins tak jadi pergi,secara automatiknya kami pun tak pergi.Kami hanya pergi jumpa diorang dekat Kl sebab esok diorang nak balik dah.balik jerw aku dari rumah bukak laptop.tapi bukan itu aku nak cerita,itu semua hanya mukadimah sahaja.

apa yang aku nak post kali ini bukanlah seperi selalu.tetapi hari ini aku nak buat satu kenyataan membela diri,woooo macam artis wookk.haha.Apa yang berlaku apabila kita terlalu mengikut perasan?jawapanya mestilah kita menyesal.yerw tak gitu?aku sebenanrnya sudah biasa dengan segala kritikan,dan aku sangat suka orang yang mengkrtik aku.Terima kasih.apa aku nak ckp kat sini janganlah kita terlalu mengikut apa yang kita inginkan.setiap orang mempunyai pemikiran yang sangat berbeza.apakah benar jika orang itu tidak pernah menegur bermakna orang itu tidak menjaga hati kita?adakah jika orang itu tidak melakukan perkara yang sama dengan dilakukan kepada orang lain bermakna dia tidak menjaga hati kita?betul ke?

cuba kita bermuhasabah diri balik,kenapa dan mengapa orang itu melakukan perkara-perkara yang tidak kita inginkan terhadap kita?kenapa.Kita jangan asyiq menyalahkan orang sahaja.mencari kesilapan orang lain semata-mata.fikirlah kenapa orang itu melakukan perkara itu terhadap kita?jawapanya adalah kerana diri kita sendiri.mungkin kita telah melulakan hati orang itu,tapi dia tidak meluahkan kepada kita.mungkin kita selalu mengata dia dari belakang.dia hanya tersenyum.Janganlah kita hanya melihat keburukkan orang itu semata-mata.apakah dia tidak pernah melakukan kebaikan?mungkin kita akan berkata
"banyak kali dah aku cuba,tapi dia langsung tak hargai,makin sakitkan hati aku adalah" mungkin itu kata-kata yang kita luahkan.tetapi sejauh mana kebenaran kita?sekali lagi kita renungkan?adakkah dengan kita tidak dapat apa yang kita inginkan bermakna dia tidak menghargai kita?

aku disini, masih lagi mempunyai hati dan perasaan! aku harap segala persoalan sudah terjawab. post kali ini boleh dibuat iktibar,renungan,dan motivasi kepada kita semua agar lebih yakin maju kehadapan dengan pelbagai rintangan.saya suka dikrtik!tapi jangan asyiq kritik orang jerw,kritik diri sendiri dulu! okehy.aku disini ingin memohon maaf kepada semua orang korang! korang! korang.terutama kawan2 aku.

sekian
artikel khas dari : -MUHAMMAD ALFATH AMRAN-